stresshantering.

Jag har de senaste veckorna pressat tänder, sovit dåligt, i allmänhet varit rastlös och alldeles för stressad för mitt eget bästa. Grejen är den att innan jul efter jul osv hade jag en av de mest stressiga perioder jag varit med om, eller nu överdriver jag, men läskigt stressigt iallafall. Jag har funderat på varför symtomen på den perioden kommit först nu, men i morse kom jag på det, symptomen kom inte nu, det är först nu som jag är lugn nog att märka dem...

Iallafall så kommer jag ha en likadan period i en månad nu framöver, börjar på måndag.
Min mor gav mig en gång tipset när jag var så stressad att jag höll på att gå in i väggen att ''ha tråkigt en timme per dag'' . Jag tror att det tipset grundade sig i att om har man det, så hinner man ikapp sina känslor bättre, hinner bearbeta dem, så att de inte samlas på en hög, tippar över, och välter över dig.
Så tanken slog mig, varför inte sitta här och skriva en timme, det lär vara nog så bra.

Nu måste jag be om ursäkt om jag stressar dig som läser, jag känner hur all stress kommer upp till ytan när jag skriver, och jag är verkligen inte sugen på att behålla den, får se om min plan med bloggandet hjälper.. Jag säger och bestämmer att det gör det, så det får så lov.

En vän till mig sade en gång att han får känslan av att jag är en sån som tar på mig så mycket att jag har svårt att lyckas med allt jag förutsätter mig, vilket han har svårt att förstå, det finns ju inget att uppnå med att ständigt känna sig misslyckad. Han har nog väldigt rätt, jag tycker dock inte att jag gör det med flit, jag gör det helt enkelt för att jag anser mig vara utan val, visst man har alltid val, men inte så många som är bra. Jag vill bli klar med min utbildning så fort som möjligt, alltså kör jag på extra, även fast jag kanske skulle behöva lite mindre just nu.
Men man får ju aldrig mer än man klarar, så jag tror att tar jag det bara lugnt, lyssnar ordentligt på min kropp och mina känslor, och försöker tillgodose dess behov ska jag nog överleva de här med, det brukar jag göra. Och komma ut på andra sidan starkare.

Och nej, allt är inte becksvart, det är faktiskt bara ljusgrått. Jag har tid att vara, jag har goda vänner, jag bor i en underbar stad, jag kommer att få mig ett utmanande yrke, även fast det är ''snökaos'' här så är det underbart, tydligen inte så långt till vår heller. Och en stor underbar sak är att jag återigen börjar hitta min grund, och står väldigt stadigt på den. Come what may så länge du vilar i trygghet.

Så, där kom lugnet, puss! / enahel

Kommentarer
Postat av: eva

Hej gumman!

Vill du ha en vetenskaplig förklaring?...Det är ofta lätt att undra, varför kommer symtomen på strss NU...när jag börjar ha det lugnare???

o, det har visat sig att symtomen kommer 3 månader efter det att stressnivån varit som högst...så när symtomen kommer smygande är det bara att tänka hur var det för 3 månader sen.



Det att "lära sig att ha tråkigt" är bra och tydligen går kunskapen i arv, för det är en av de kloka saker min mor sa till mej!!



Sen är det väl så....alla kan inte vara bäst på allt, men alla kan vara bra på nått!

Det finns ett uttryck som säger "Det som är värt att göras är värt att göras väl"!

Som jag tolkar det är det att vi måste lära oss att prioritera...och det vi väljer att lägga ner vår energi på ...lägger vi ner energin på...annat får vi ta "med en nypa salt "....



Blogga på, det tror jag är bra!

kramis mamma

2009-02-24 @ 07:37:50
URL: http://ljusetsbarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0